DOBREGO DNIA WSZYSTKIM FIT ZIOMKOM!

Pole dance staje się coraz bardziej popularnym rodzajem aktywności fizycznej, zwłaszcza wśród młodych dziewcząt i kobiet – ale nie tylko. Trenują go również mężczyźni, dzieci oraz osoby starsze i w średnim wieku. Mimo rosnącej popularności, w niektórych środowiskach, sport ten nadal wzbudza kontrowersje. Ba! Niektórym kojarzy się on jedynie ze striptizem i leniwym ‘wiciem się’ wokół pionowej rury.

W tym artykule opowiem Wam skąd pole dance naprawdę się wywodzi oraz czy faktycznie jest to sport dla każdego, a jeśli jesteście zainteresowani moimi modułami video lub artykułami o Pole Dance, pod tym artykułem znajdziecie do nich linki.

Z DALEKIEGO WSCHODU, PRZEZ KLUBY NOCNE, W DRODZE NA OLIMPIJSKIE MISTRZOSTWA

Większość z nas jeszcze nie wie, że historia Pole Dance sięga ponad 800 lat wstecz! Otóż, w Chinach oraz w Indiach praktykowany był sport nazywany odpowiednio “Chinese Pole” i “Mallakhamb” (malla – zapaśnik, khamb – rura/tyczka), który uprawiali wyłącznie mężczyźni, za co cieszyli się wyjątkowym respektem w społeczeństwie.

Zawodnicy wykazywali się niezwykłą siłą i gibkością prezentując akrobacje na drewnianych palach i z dumą eksponowali blizny czy poparzenia nabyte podczas wykonywania ekstremalnie trudnych układów akrobatycznych. ‘Chinese Pole’ funkcjonuje do tej pory jako cyrkowa odmiana akrobatyki na drążkach pionowych, które osiągają wysokość nawet 9 metrów.

Tak, tak Panowie Fit Ziomkowie – rurka to także męski sport, który świetnie wyrzeźbi mieśnie i usprawni ciało! Więcej o tym przeczytacie w moim artykule:”Pole Dance – (nie)męski sport“, którego treść dedykuję właśnie Wam!

W XX wieku w USA oraz Kanadzie rury zaczęły pojawiać się w klubach nocnych, gdzie wykorzystywano je do celów rozrywkowych. Tancerki używały rur do utrzymania równowagi oraz urozmaicenia występów ze striptizem bądź tańca w skąpych strojach, który do tej pory wykonywany był na podłodze (!).

Początkowo nie pojawiały się tam żadne akrobacje na rurze, a jedynie seksowny taniec i striptiz, które nazywamy Tańcem Erotycznym (Erotic dance). Bardzo często jest on mylony z jedną z odmian Pole Dance jaką jest Pole Exotic. Na pierwszy rzut oka tego nie widać, ale owa odmiana wymaga bardzo dużo siły, gibkości i koordynacji.

Dopiero połączenie sensualnego tańca z akrobacjami na rurze wykreowało tę niesamowicie wymagającą dyscyplinę, która na zawodach Pole Dance traktowana jest jako odrębna kategoria obok Pole Art (układy artystyczne) czy Pole Sport (nacisk stawiany na perfekcyjne wykończenie figur, tak jak w gimnastyce artystycznej czy akrobatyce).

W 2017 Pole Dance doczekał się oficjalnego uznania jako dyscyplinę sportową przez Zgromadzenie Generalne Międzynarodowych Federacji Sportowych, co oznacza, że ma szansę zostać jednym ze sportów olimpijskich. To wspaniała wiadomość dla zawodników, trenerów Pole Dance oraz amatorów tej dyscypliny. My natomast wiemy doskonale, że nie każdy Fit Ziomek chce uczestniczyć w zawodach Pole Dance i udawadniamy Wam na moich modułach, że Pole Dance jest dla każdego!

DLA KAŻDEGO, ALE Z GŁOWĄ

Odróżnienie profesjonalnego trenowania Pole Dance (Pole Art, Pole Exotic, Pole Sport itd.) od treningów rekreacyjnych jest bardzo ważne. Zawodnicy to bardzo często osoby, które ze sportem związane były całe życie, trenowały gimnastykę artystyczną, akrobatykę, taniec.

Zawodowstwo w Pole Dance to po prostu kolejny krok rozwoju ich kariery. Oczywiście nie oznacza to, że osoby zaczynające od zera, jak np. nasze Fit Ziomki, nie mają szans na start w zawodach amatorskich/lokalnych/krajowych i zdobycie podium, natomiast trzeba mieć świadomość, że będzie to wymagało więcej wysiłku oraz różnorodnych treningów “otaczających Pole Dance” takich jak m. in.: wzmacnianie mięśni, rozciąganie ciała, nauka tańca i koordynacji itp.

Trzeba zatem pamiętać, że treningi Pole Dance osób planujących startowanie w zawodach nie mogą wyglądać tak samo jak osób trenujących rekreacyjnie i traktujących rurkę jako kolejną swoją aktywność. Dlatego ważne jest, aby trener był świadomy celu z jakim kursanci biorą udział w zajęciach oraz potrafił dostosować trening do ich potrzeb.

Jeśli czytasz ten artykuł i chcesz zacząć rekreacyjnie uprawiać lub świadomie trenować Pole Dance pod okiem trenera, to serdecznie zapraszam Cię do spotkania ze mną! Pracuję jako Trener Personalny oraz Instruktor Pole Dance na terenie Trójmiasta! Po obszernym wywiadzie, przygotuję dla Ciebie strategię działania.

Jeśli zechcesz umówimy się także na wspólne treningi! Więcej na ten temat znajdziesz w zakładce Patrnerzy na mojej stronie: Natalia Sulak-Posiadała. Pod tym linkiem umieszczone są wszelkie informacje kontaktowe oraz zniżki i rabaty na treningi i warsztaty, jakie przygotowałam dla wszystkich Fit Ziomków!

CZEGO OCZEKIWAĆ OD ZAJĘĆ POLE DANCE

Osoby wcześniej niezwiązane ze sportem, tak czy inaczej, powinny zacząć od wzmacniania (które można wykonywać z pomocą rury), w połączeniu z treningiem rozciągającym. Pole Dance nie jest łatwą dyscypliną sportu. Nie będę ukrywać, że jeśli jest trenowany chaotycznie to bardzo łatwo można nabawić się kontuzji.

Dlatego ważne jest, aby trener/instruktor posiadał odpowiednią wiedzę z zakresu anatomii, wzorców ruchowych i techniki wykonywania ćwiczeń. Osoby zaczynające swoją przygodę z tym pięknym sportem powinny być przygotowane na: siniaki, otarcia i zakwasy oraz DOMSy. Podczas rozgrzewki przed treningiem należy zwrócić szczególną uwagę na aktywację łopatek, oraz brzucha oraz na indywidualne zalecenia doświadczonego instruktora.

Każdy z nas jest inny i gdy przerobimy już podstawy potrzebne każdemu, to idąc dalej w świat Pole Dance możemy wymagać indywidualnego podejścia. Jeśli wybierzemy odpowiedniego trenera, będziemy stosować się do jego zaleceń i trenować z zaangażowaniem – to jest to sport do nauczenia praktycznie dla każdego!

Z doświadczenia powiem Wam także, że z zaangażowaniem raczej nie ma problemu! Wykonanie nawet prostych figur na rurze daje ogromnego kopa motywacyjnego! Szybki progres i pojawiający się zarys mięśni wynagradza z nawiązką siniaki i otarcia, a trening kończymy zmęczeni, ale szczęśliwi i zadowoleni z siebie. Jeśli więc interesuje Was ta wspaniała dyscyplina sportowa jaką jest Pole Dance – nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spróbować swoich sił!

Zapraszam Was do zapoznania się z artykułem: “Pole Dance rekreacyjnie – jak zacząć?”, z którego dowiecie się jak przygotować się do swojego pierwszego treningu.

KONIECZNIE SPRÓBUJ

Kochane Fit Ziomki! Zachęcam Was bardzo do przygody z Pole Dance. Aktywność ruchowa powinna być urozmaicona, a my powinniśmy się nią cieszyć.

Moduły treningowe, które dla Was przygotowałam: Pole Dance – poziom 1, Pole Dance – poziom 2; pozwolą Wam nauczyć się podstaw, poznać tę dyscyplinę i uwierzyć, że każdy z Was może uprawiać ją rekreacyjnie lub porządnie trenować, nawet we własnym domu, na przykład ze mną na ekranie monitora!

Linki do modułów video oraz artykułów o podobnej tematyce, a także do mojej strony partnerskiej, gdzie czekają na Was zniżki i rabaty na treningi i warsztaty oczywiście znajdziecie poniżej.

DO ZOBACZENIA NA RURCE! 

Artykuł napisała dla Was:
Natalia – Wasz Trener Pole Dance, Stretchingu i Joga Wheel.

STRONA PARTNERA

NATALIA SULAK-POSIADAŁA

TRENER PERSONALNY I INSTRUKTOR POLE DANCE (GDYNIA)

SPRAWDŹ

MASZ JAKIEŚ PYTANIA?

Kliknij w zielony dymek w prawym dolnym
rogu i napisz do nas na czacie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści, dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb oraz personalizacji wyświetlanych reklam w ramach zewnętrznych sieci remarketingowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.