DOBREGO DNIA WSZYSTKIM FIT ZIOMKOM!

Nadeszła chwila na naszym dietetycznym blogu, by przekonać Was do awokado! Zawsze zastanawiało mnie, dlaczego wielu Fit Ziomków po prostu nie przepada za tym owocem i oczywiście doszedłem do wniosku, że chodzi o gorzkawy smak. Stąd też tytuł tego artykułu. Będę starał się przekonać Was magią i mocą, która kryje się w awokado do tego, żebyście stosowali je w swojej diecie. Wartości, korzyści i dobroci można by zliczać i zliczać, bo w końcu wrzucamy na talerz tzw. “superfood”.

W poniższym artykule podpowiem, jak ważne jest stosowanie awokado w diecie osoby odchudzającej się oraz osoby aktywnej oraz jakie korzyści wynikają dla naszego zdrowia, gdy ten owoc najdzie się na naszym talerzu. Jak na naszą, blogową tradycję przystało, w artykule znajdziecie smaczny przepis oraz listę zakupów! Możecie je pobrać i dodać do swojej kolekcji przepisów Kuchni Fit You! Na samym dole, jak zawsze, czekają na Was także linki do przepisów video z Kuchni Fit You oraz artykułów i modułów video. Lecimy!

GORZKO-WYTRAWNE PANACEUM

Awokado to wyjątkowy owoc – ponieważ wbrew powszechnej opinii, że owoc musi być słodki, awokado jest wytrawnym i gorzkawym. Lubię go za to, idzie pod prąd, po swojemu. Uprawiane głównie w Ameryce Południowej, oprócz kulinarnych zastosowań jest wykorzystywane w medycynie. Pierwotnie roślina ta była lekarstwem na różne schorzenia – od leczenia nadciśnienia, po zapalenie oskrzeli, aż po pomoc w walce z bólami brzucha i niestrawnościami.

Od wielu lat wykorzystuje się w medycynie niekonwencjonalnej cały owoc, rozbierając jego magię na czynniki: skórka ma działanie przeciwgrzybicze, oleisty miąższ działa ściągająco, a pestki – mielone i w postaci wywaru są  panaceum na boleści lub dolegliwości skórne. Co ciekawe, także liście tej rośliny są wartościowym składnikiem mieszanek leczniczych na przeziębienie i choroby układu pokarmowego. Świat nauk medycznych oraz przemysł kosmetyczny od dziesiątek lat dostrzega jakość i dar we wnętrzu awokado. Pora na nas!

KORZYŚCI ZDROWOTNE

Awokado, którego jadalną cześć jest miękki i oleisty miąższ jest dość kalorycznym owocem. Niemniej jednak, warto wykorzystać ten owoc w swojej diecie, gdyż wartości odżywcze dominują nad ilością kalorii. Są to tak zwane “zdrowe kalorie”. Tłuszcze, które zawiera ten owoc są to nienasycone kwasy  tłuszczowe, które pozytywnie wpływają na obniżenie poziomu “złego” cholesterolu, wspomagają walkę z miażdżycą i nadciśnieniem. Dodatkowo awokado zawiera dużą dawkę potasu, który reguluje ciśnienie krwi.

Poza tym, owoce te bogate są w witaminy: C, B1, B2, B3, B6, B9, A, K. Bogactwo witamin, szczególnie z grupy B, pozytywnie wpływa na układ nerwowy, na stan skóry i paznokci. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym dostarcza organizmowi niezbędnych witamin. Ten owoc jest niczym preparat multiwitaminowy – z tą różnicą, że jest pochodzenia naturalnego. Awokado, oprócz witamin zawiera dużą dawkę mikroelementów, takich jak: wapń, żelazo, magnez, fosfor, sód, cynk i wspomniany wcześniej potas. Te składniki, są niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu układu kostnego, wzmacniają go i przeciwdziałają ubytkom w tkankach. Ponadto regulują gospodarkę wodną i obniżają ciśnienie.

AWOKADO W KUCHNI

Jak już wiecie z poprzedniego akapitu, awokado ma wiele pozytywnych zastosowań dla ludzkiego zdrowia. Poza leczniczymi właściwościami, przede wszystkim jest smacznym i zdrowym elementem diety i dobrze przyrządzone sprawia, że nawet najwięksi przeciwnicy gorzkiego smaku zajadają się potrawami z jego udziałem. Pasty z awokado, sałatki z awokado, shake-i z awokado, kanapki z awokado, jajka i omlety z awokado, owoce morza z awokado!

Nie żartuję! Poszperajcie w Kuchni Fit You oraz w naszych przepisach na BLOG-u, czy gdziekolwiek indziej w Internecie. Awokado świetnie komponuje się z masą naszych codziennych potraw! Oczywiście tradycji musi stać się za dość więc wrzucam Wam tutaj przepis oraz listę zakupów, które możecie pobrać i zapisać w swojej kolekcji przepisów Kuchni Fit You. Ty razem zrobimy makaron z pesto z awokado!

MAKARON RYŻOWY Z PESTO Z AWOKADO

Lista zakupów: 2 dojrzałe awokado, kilka listków świeżej rukoli i bazylii, pół limonki lub pół cytryny, garść orzechów nerkowca, makaron ryżowy, oliwa z oliwek, przyprawy: sól, pieprz, czosnek.

Przepis: Do blendera lub naczynka, w którym możemy blendować wkładamy dwa, pokrojone w kostkę, dojrzałe awokado, kilka listków świeżej rukoli i świeżej bazylii, garść zmiażdżonych orzechów nerkowca, dwie łyżki oliwy oraz przyprawy wedle uznania (sól, pieprz i czosnek mielony). Do składników wyciskamy pół cytryny lub pół limonki. Wszystko blendujemy na pastę. W rondelku z wodą umieszczamy makaron ryżowy i gotujemy go na lekkim ogniu ze szczyptą soli. Pomidory koktajlowe kroimy w połówki lub ćwiartki. Ugotowany makaron podajemy z solidną łyżką pesto, kilkoma pomidorami i listkiem bazylii.

KLIKNIJ W ZDJĘCIA!
POBIERZ PRZEPIS ORAZ LISTĘ ZAKUPÓW!

ODCHUDZANIE Z AWOKADO

Awokado wielu dietetyków (łącznie z nami) stosować będzie jako podstawowy składnik diety odchudzającej. Ten owoc jest jednym z najbardziej kalorycznych i tłustych owoców na świecie, a mimo to warto ująć go swoim jadłospisie, nawet jeżeli jesteśmy na diecie odchudzającej. Zapytacie dlaczego? Dlatego, że nie tyjecie od zdrowych źródeł tłuszczy, tylko od nadmiaru niezdrowych węglowodanów. Zatem awokado wspomaga odchudzanie w najprostszy możliwy sposób, ponieważ jako wysokokaloryczny (dobre kalorie) oraz wysokotłuszczowy (dobre tłuszcze) owoc jest po prostu bardzo syty. Najadamy się nim na długie godziny i nie podjadamy, nie zapychamy talerza czymś mniej zdrowym.

Dodatkowo owoc ten zawiera niski indeks glikemiczny (IG = 40) i niemalże nie zawiera cukru więc często polecany jest osobom z insulino-opornością lub cukrzycą. Podsumowując – owoc awokado jest bardzo pożywny i dzięki swoim właściwościom na długo zapewnia sytość. Dzięki zjedzeniu awokado, na dłużej mamy poczucie zapełnionego żołądka. Reguluje poziom cukru – co sprawia, że nie mamy napadu wilczego głodu. Piękna sprawa! 

SPORTOWY “SUPEROFOOD”

Owoc ten dzięki swojej wysokiej kaloryczności, polecany jest dla sportowców i osób aktywnych. Stanowi doskonałą bazę energetyczną przed treningiem. Dzięki uzupełnieniu posiłku o awokado, trening będzie przebiegał łatwiej i skuteczniej, ponieważ zawarte w nim tłuszcze stanowią długotrwały zapas energii. Wzrasta efektywność treningu. Dla osób prowadzących bardzo aktywny tryb życia, polecane są koktajle z jego wykorzystaniem po prostu dla podniesienia wydajności podczas ćwiczeń oraz poprawy zdolności kognitywnych w trakcie wysiłku. Bomba witaminowa oraz mikroskładnikowa zawarta w awokado stanowi dodatkowo świetny fundament regeneracyjny. Ten “superfood” po prostu musi być w diecie osoby aktywnej. 

PRZECIWSKAZANIA

Mimo tego, że awokado jest po prostu “z kosmosu”, to, jak to się żartobliwie mówi: “na każdego znajdzie się paragraf”. Po pierwsze, awokado (jak każdy owoc) może powodować alergię więc warto zapoznać się zawartymi w nim alergenami, żeby uniknąć niepożądanych reakcji organizmu oraz (przy okazji) zastanowić się, czemu takie reakcje się pojawiają, ponieważ alergie nie powinny występować w zdrowym organizmie (to tak na marginesie). Szczególną uwagę na obecność awokado w potrawach powinny zwracać uwagę osoby uczulone na lateks. Jeśli jesteś taką osobą poczytaj co nieco o alergii krzyżowej.

Poza tym awokado może być niezalecane dla niektórych z racji na swoje super właściwości. Paradoksalnie. Przeczytaliście powyżej, że zawiera min. witaminę K więc jeśli jesteście osobą stosującą doustne leki przeciwzakrzepowe (w tym najbardziej popularną warfarynę), to koniecznie skonsultuj spożywanie tego owocu z lekarzem i dietetykiem klinicznym, ponieważ awokado może zmniejszać działanie leków i potencjalnie narażać na wystąpienie zakrzepów i zatorów. Świat nie wie jeszcze dlaczego awokado może wchodzić w taką interakcję z lekami, ale wstępne teorie stawiają na obecność witaminy K.

PODSUMUJMY!

Awokado to tak zwany “superfood”, czyli bardzo bogaty w składniki odżywcze i mineralne owoc. Jest zdrowy, uwielbiany i stosowany na całym świecie w wielu kuchniach i dietach. Jest składnikiem potraw i zdrowych słodyczy. Jest idealny dla aktywnych. Mimo swojej kaloryczności, uchodzi za  odchudzający, “przyjazny” insulino-opornym i cukrzykom. Warto pokochać gorzkiego tłuściocha i poznać przeróżne sposoby na jego wykorzystanie w kuchni. Fit Ziomki! Szturmem do sklepów po awokado!

Artykuł przygotował dla Was:
Krzysztof Sztompka – Wasz Trener Fit You.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści, dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb oraz personalizacji wyświetlanych reklam w ramach zewnętrznych sieci remarketingowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.