DOBREGO DNIA WSZYSTKIM FIT ZIOMKOM!

Arbuz wpada na nasz blogowy talerz! Podobno zawiera niewiele witamin i minerałów oraz składa się głównie z wody. Nie jest to jednak wadą tego owocu, bo drzemie w nim pewna wyjątkowość. Wielu z nas nie spożywa odpowiedniej ilości wody w ciągu doby, zatem wygląda na to, że dobrym uzupełnieniem niedoborów będzie stosowanie od czasu do czasu jakiegoś „słodkiego” przenośnika wody, co nie? Szczególnie w upalne dni.

Dodatkowo, ów owalna bryła, dzięki swej niskiej kaloryczności, stanowi bardzo zdrową przekąskę. Arbuz zatem należy do najzdrowszych i najcenniejszych w naszej diecie owoców. W trakcie artykułu, zgodnie z naszą tradycją, czekają na Was: pyszny przepis oraz lista zakupów, które możecie pobrać i dodać do swojej kolekcji przepisów Kuchni Fit You. Na dnie tego artykułu, na smakoszy czekają także linki do video Kuchni Fit You, a dla głodnych wiedzy – powiązane moduły video i artykuły. Wracając do arbuza – oto niezbite dowody jego bombowych walorów!

SKĄD PRZYBYŁEŚ OKRĄGŁY KOLEGO

Nie  wiadomo dokładnie, skąd pochodzą arbuzy – większość źródeł uznaje, że pochodzą z północnej Afryki, istnieją jednak także dane świadczące, że dzikie arbuzy rosły pierwotnie w tropikalnej Afryce Zachodniej. Znali je dobrze starożytni Egipcjanie, były jednak obce starożytnym Grekom i Rzymianom. Dopiero w VII wieku n.e., dzięki podbojom arabskim, rozpowszechniły się poza Afrykę.

Szczególnie popularne stały się w Persji, podobnie zresztą jak blisko spokrewnione melony, ogórki, dynie i inne owoce i warzywa dyniowate. Stamtąd trafiły do Europy. Pierwotnie, „starożytny arbuz” wyglądał nieco inaczej, nie posiadał tyle miąższu i większość jego wagi stanowiła część niejadalna. Obecna, soczysta forma jest efektem genetycznych modyfikacji, podobnie jak w przypadku banana. A tak przy okazji – czy Fit Ziomki wiedzą jak kiedyś wyglądał banan lub arbuz? Sprawdźcie! Zaskoczycie się!

KORZYŚCI DLA ZDROWIA

Opinia, że arbuzy to “sama woda”, bez żadnych wartości odżywczych, to nieprawda. Owoc ten rzeczywiście składa się w 93% z wody, zawiera skromne ilości witamin i soli mineralnych, ale jednak tam są. Jest on także doskonałym źródłem rzadkiego i cennego likopenu. Likopen to naturalny przeciwutleniacz, spowalniający procesy starzenia się skóry oraz chroniący przed chorobami układu krwionośnego, a nawet przed nowotworami. Arbuz jest także wyjątkowym narzędziem oczyszczającym organizm z toksyn, działa moczopędnie i filtrująco, dlatego polecany jest przy chorobach nerek czy układu moczowego. Zawarta w miąższu cytrulina poprawia pracę układu krążenia. Obok pomidorów i melonów arbuz należy do najbogatszych źródeł likopenu. Poza tym arbuzy zawierają  witaminę C, A, magnez oraz potas. Arbuz jest także niskokaloryczny – 100 gramów to tylko 30 kcal.

ARBUZOWA KUCHNIA

Podawanie arbuzów, które jemy zwykle na świeżo, to pewien rytuał wiążący się z ociekającym po ramionach sokiem. Lubimy jeść je pokrojone na duże plastry w kształcie półksiężyca i uśmiechnięci, jak dzieci siorpiemy miąższ z każdym gryzem. Na letnich, kuchennych lub ogrodowych  stołach ląduję także forma pocięta w kostkę – świeża lub lekko zamrożona. Dla każdego Fit Ziomka arbuz stanowi także świetną bazę orzeźwiających shake-ów z liściem mięty lub słodkich deserów. Jeśli życzy nam się mniej „grzeszna” potrawa, możemy użyć arbuza do sałatek.

Jeśli nie z innymi owocami, to bardziej odważnie – łączymy go np. z: orzechami, miodem, oliwkami, serem pleśniowym, czy serem feta. Przepisy na takie wyjątkowo zdrowe pozycje znajdziecie oczywiście w zakładce Kuchnia Fit You. Popularny jest także “pijany arbuz”, nasączony rumem lub winem. Tak powstały poncz może być świetnym sposobem na świętowanie swoich „fit ziomkowych osiągnięć” (oby nie za intensywne). Oczywiście nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie dodali Wam tutaj jakiegoś ciekawego przepisu oraz listy zakupów, które możecie pobrać i zapisać w swojej kolekcji przepisów Kuchni Fit You. Zatem oto przepis i lista zakupów na:

ARBUZOWE SMOOTHIE:

Lista zakupów: świeży arbuz, jedna cytryna lub jedna limonka, miód (np. pszczeli), świeża mięta, nasiona chia.

Przepis: Pół arbuza kroimy w drobną kostkę i mrozimy 5 minut. Lekko zmrożone kostki blend ujemy dodając sok z połówki cytryny lub całej limonki. Dorzucamy w trakcie miksowania łyżkę miodu i łyżkę nasion chia. Jeśli konsystencja będzie dla Was zbyt gęsta, możecie dodać niegazowaną wodę mineralną. Dekorujemy liściem świeżej mięty i podajemy w szklankach ze słomką. Koniecznie w upalny dzień!

KLIKNIJ W ZDJĘCIA!
POBIERZ PRZEPIS ORAZ LISTĘ ZAKUPÓW!

ARBUZ A ODCHUDZANIE

Fakt, że 100 gramów arbuza to tylko 30 kalorii mogłoby oznaczać, że osoby stosujące diety odchudzające mogą jeść arbuzy w praktycznie nieograniczonych ilościach. Nie do końca tak jest. Ci, którzy chcą zrzucić kilka kilogramów mogą jeść arbuzy, ale nie za często (1-2 razy w tygodniu). Jest tak za sprawą wysokiego indeksu glikemicznego Arbuza (wynosi on ok. 70-80). Chciał, nie chciał – owoc ten jest źródłem cukrów prostych, co prawda niewielkiej ilości w porównaniu do innych owoców, ale jednak.

Zatem z perspektywy wszystkich zalet: nawadniania, cytruliny, likopenu, witamin i minerałów – powinien być w diecie odchudzającej. Z perspektywy wszystkich wad: zawartości cukrów prostych, wysokiego IG – powinien być raczej ograniczany przez osoby z cukrzycą i insulino-opornością, chyba, że specjalista dietetyk podejmie inną decyzję. Dodatkowo – arbuz czasowo zaspokoi nasz apetyt, nie dostarczając zbyt wielu kalorii. Jest więc wspaniałym, lecz koniecznie zrozumianym narzędziem dla każdego, kto pragnie schudnąć.

ARBUZ JAKO PARTNER W AKTYWNOŚCI 

Duża zawartość wody sprawia, że arbuzy są korzystne także dla osób aktywnych fizycznie. Zawartość soli mineralnych jest w nich wprawdzie niewielka, wystarczająca jednak, by mogły zastąpić pełne sztucznych dodatków, niezdrowe napoje izotoniczne. Arbuz nawodni więc organizm osoby uprawiającej sport o wiele lepiej, niż pozbawiona dodatków zwykła, źródlana woda. Stworzenie naturalnego izotonic-a na trening: arbuz, szczypta soli, łyżka miodu, cytryna, woda mineralna – to niesamowite narzędzie nawadniające ciało w trakcie wysiłku. Z tego samego powodu arbuzy powinny jeść często także osoby w podeszłym wieku – prawidłowe nawodnienie organizmu zabezpiecza przed udarami.

PRZECIWSKAZANIA

Jak już wcześniej przeczytaliście, nie ma szczególnych przeciwwskazań do spożywania arbuza, a jedynie (jak we wszystkim) umiar w częstotliwości. Osoby leczące cukrzycę lub insulino-oporność powinny ograniczać jego spożycie, ponieważ posiada on bardzo wysoki indeks glikemiczny (IG ok. 70-80). Oczywiście spożycie tego owocu może wykluczyć także alergia lub decyzja specjalisty dietetyka.

PODSUMOWUJĄC!

Arbuzy są więc nie tylko smaczne, ale także bardzo zdrowe. Nie traktujmy ich więc jako przysmaku przeznaczonego głównie dla dzieci. Warto jeść je często i nie tylko latem. Warto się nimi nawadniać zarówno od tak, jak i podczas aktywności. Współcześnie, nasze okrągłe bomby wodne, dostępne są przecież w sklepach przez cały, okrągły rok. Mało tego – należą przecież do najtańszych owoców. Nie spać, zajadać! A jak już macie w ręku kawałek arbuza, to zerknijcie na poniższe propozycje video z Kuchni Fit You oraz linki do modułów video i artykułów. Może nabierzecie inspiracji do pichcenia lub aktywności! Miłego przeglądania!

Artykuł przygotował dla Was:
Krzysztof Sztompka – Wasz Trener Fit You.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści, dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb oraz personalizacji wyświetlanych reklam w ramach zewnętrznych sieci remarketingowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.