DOBREGO DNIA WSZYSTKIM FIT ZIOMKOM!

Na naszym Fit Ziomkowym talerzu ląduje dzisiaj iście królewski owoc – ananas. Ów “gość” to świetny wybór na urozmaicenie swojej diety. Idealna przekąska, dodatek do dań, składnik zdrowych koktajli, a jak jego smak się znudzi, to będzie świetną dekoracją stołu. Mało tego, jak odetniecie delikatnie jego liście i lekko wydrążycie środek kopułki, to możecie zrobić sobie czapeczkę na wzór korony Króla Juliana.

Poniżej znajdziecie oczywiście smaczny przepis oraz listę zakupów, które możecie pobrać i dodać sobie do swojej kolekcji Kuchni Fit You. Na końcu, jak zawsze czekają na Was linki do artykułów, video w Kuchni Fit You i naszych modułów. No dobra … do rzeczy! O ananasie słów kilka!

EGZOTYCZNA PODRÓŻ

Pojawienie się tego egzotycznego owocu w Europie zawdzięcza się Krzysztofowi Kolumbowi, który podczas jednej z wypraw trafił właśnie na rosnące ananasy. W zależności od kraju i położenia geograficznego ten pyszny owoc był inaczej nazywany. W krajach hiszpańskojęzycznych określany był mianem szyszki, natomiast w anglosaskich funkcjonował jako sosnowe jabłko. Pierwotna nazwa to po prostu ananas, co oznacza bardzo smaczny owoc. No chyba, że w naszym kraju – tutaj słowo „ananas” oznacza Fit Ziomka, który nie odkłada po sobie ciężaru na siłowni.

Ze względu na swój nietypowy wygląd, ananasy używane były nie tylko do celów kulinarnych, ale również jako ozdoby, które stanowiły ciekawą dekorację podczas przyjęć XVIII-wiecznej arystokracji. Ananas był owocem kojarzonym z luksusem i wytwornością. Królował w menu wyższych sfer, stąd zyskał miano owocu królewskiego. Ze względu na swoje walory smakowe i wizualne, stał się bardzo pożądaną pozycją w królewskich kuchniach. Zaowocowało to stworzeniem warunków do jego uprawy w europejskich szklarniach i rozpoczęciem handlu tym owocem na skalę światową. W Polsce ananas pojawił się dzięki inicjatywie Stanisława Poniatowskiego, brata króla Stanisława Augusta, który założył w Warszawie słynne ogrody Frascati.

KORZYŚCI DLA ZDROWIA

Ananas jest źródłem wielu cennych składników i witamin. Kwas foliowy pomaga organizmowi w wytwarzaniu czerwonych krwinek, a tym samym zapobiega anemii. Miedź bardzo dobrze wpływa na pracę mózgu, cynk poprawia stan włosów i paznokci, a żelazo wspomaga odporność i wpływa na metabolizm cholesterolu. Ponadto w ananasie znajdują się witaminy: A, grupy B oraz C. tej ostatniej ananas dostarcza nam dość dużo, jak większość owoców tropikalnych. Dzięki temu jest świetnym narzędziem w walce z niewielkimi przeziębieniami, wspiera regenerację i naprawę komórek oraz działa przeciwnowotworowo.

ANANAS W KUCHNI

Ananas to owoc, po który chętnie sięgają szefowie kuchni. Można go użyć do rozmaitych sałatek, ponieważ jego słodki smak tworzy niepowtarzalny kontrast i kompozycję ze smakiem kwaśnym lub słonym. Ananas to również dobry składnik do zrobienia zdrowego smoothie, które niesamowicie orzeźwia w upalne dni oraz wyjątkowo syci i nawadnia. Połączenie ananasa z bananem i lionką w wielkiej szklance mineralnej wody  przywoła miłe wakacyjne wspomnienia, szczególnie jak dodacie tam parasolkę i listek mięty. W parze ze szpinakiem lub burakiem dostarczy organizmowi wielu cennych składników i jednocześnie będzie doskonały w smaku.

Warto eksperymentować z ananasem i nie ma co się ograniczać. Ananasa można podawać nie tylko w towarzystwie innych owoców. Jest to także idealny dodatek do mięs i sosów. Wszystkim nam znane są bowiem takie pozycje jak typowy, polski schabowy, na którym nagle ląduje plasterek ananasa. Niepowtarzalny smak czyni go także świetnym składnikiem ciast i deserów. Sernik, babeczki czy torty nabiorą wyjątkowego charakteru po dodaniu do nich właśnie ananasa. Pamiętajcie, by wszystko robić ze zdrowych źródeł produktów, których uczymy Was na naszej platformie.

Ananasa znajdziemy w formie plastrów lub kostek w puszcze oraz jako świeży owoc. Pamiętajcie tylko, że zalewa z puszki może być pełna niezdrowych cukrów i dodatków. Sprawdzajcie skład lub wybierajcie świeży owoc. Całą masę inspiracji kulinarnych znajdziecie oczywiście w zakładce Kuchnia Fit You, a tutaj wrzucam Wam tradycyjnie jeden z moich ulubionych przepisów wraz z listą zakupów. Możecie kliknąć na zdjęcia i pobrać je sobie do swojej kolekcji przepisów Kuchni Fit You! Smacznego!

CIASTKA OWSIANE Z ANANASEM:

Lista zakupów: płatki owsiane, świeży ananas, masło extra min. 83%, miód pszczeli, jajka, proszek do pieczenia, mąka ryżowa.

Przepis: Pół kostki masła roztapiamy. Półtorej szklanki płatków owsianych wsypujemy do naczynka. Dodajemy łyżkę miodu pszczelego, płaską łyżeczkę proszku do pieczenia, dwa jajka i dwie czubate łyżki mąki ryżowej. Mieszamy całość na kleistą masę. Dolewamy roztopione masło oraz szklankę startego na drobne kawałeczki ananasa. Mieszamy ponownie. Chcemy uzyskać lepką i kleistą masę więc możecie dodawać stopniowo mąki. Na papierze do pieczenia wykładamy malutkie, ulepione placuszki (moczcie ręce w wodzie, będzie łatwiej lepić). Ciasteczka pieczemy w piekarniku w temperaturze 170-180* przez 15-20 minut, od czasu do czasu doglądając.

KLIKNIJ W ZDJĘCIA!
POBIERZ PRZEPIS ORAZ LISTĘ ZAKUPÓW!

.

ANANAS W TRAKCIE ODCHUDZANIA

Zacznijmy od tego, że w 100 gramach produktu znajduje się tylko 50 kcal, dlatego jest on doskonałym składnikiem potraw i przepisów stosowanych podczas diety redukującej kilogramy. Jako owoc zajmie także miejsce innych niezdrowych, słodkich przekąsek, czy słodyczy. Cały ananas, nieprzekraczający wagi 1 kg, ma około 500 kcal. W ananasie znajduje się także bromelina, która wspomaga trawienie, oczyszcza organizm z toksyn i trucizn. W owocu znajduje się również biotyna, a ta bierze aktywny udział w procesach przemiany węglowodanów. Ananas będzie także dobrze wpływał na trawienie. Zawiera spore ilości błonnika, a zatem daje uczucie sytości oraz wspiera pracę jelit.

Należy jednak pamiętać, że bohater artykułu zawiera dużo węglowodanów (cukrów), więc osoby, które ze względów zdrowotnych muszą pilnować ilości przyjmowanych cukrów prostych, powinny uważać ze spożyciem tego owocu i konsultować to ze specjalistą dietetykiem. Warto również zwrócić uwagę na średni indeks glikemiczny tego owocu (IG = 55-65), który waha się w zależności od gatunku oraz dojrzałości oraz sposobu przyrządzania. Osoby z insulino-opornością lub cukrzycą powinny konsultować spożycie ananasa z dietetykiem.

ANANASOWE WSPARCIE AKTYWNOŚCI

Miłośnicy sportu powinni zadbać, aby w ich diecie regularnie pojawiał się ananas. Ma on wpływ na zmniejszenie się stanów zwyrodnieniowych stawów, a zawarta w nim, wspomniana wcześniej bromelaina, jest składnikiem wielu suplementów, które działają przeciwzapalnie na tego typu dolegliwości. Ponadto witaminy z grupy B, zawarte w ananasie, kontrolują proces skurczu mięśni i ciśnienie krwi. Wcześniej wspomniałem także, że ananas ma bardzo dużo witaminy C zatem będzie działać przeciwzapalnie i regeneracyjnie. Sprawdzi się również jako fajna baza dla shake-ów po-treningowych dla tych, którzy starają się nabrać kilogramów. Taki shake w składzie: 30g izolatu białka serwatkowego + mleko kokosowe + 4 plasterki ananasa na 30 minut zaraz po aktywności to świetne po-treningowe naładowanie oczywiście dla chcących przytyć.

PRZECIWWSKAZANIA

Oprócz niewątpliwych zalet, ananas posiada również kilka cech, które poniekąd dyskwalifikują go z diety niektórych osób. Zawiera bromelainę – enzym, uczestniczący w trawieniu białka, a także ułatwiający rozpad tłuszczów i skrobi. Zawarta w ananasie bromelaina może niekorzystnie wpływać na organizm podczas przyjmowania leków przeciwzapalnych. Chociaż polecana jest na lepsze trawienie, niektórzy mogą na nią zareagować biegunką lub innymi zaburzeniami ze strony układu pokarmowego. Ponadto niektóre osoby mogą mieć na nią reakcję alergiczną.

Także duża zawartość węglowodanów oraz średni indeks glikemiczny (IG = 55-65) raczej wyklucza większe ilości ananasa z diety redukcyjnej, czy diety dla diabetyków. Każdy Fit Ziomek musi pamiętać, że występowanie dowolnej, metabolicznej jednostki chorobowej w ciele z automatu skłania ku konsultacji dietetycznej i ustaleniu planu działania.

PODSUMOWANIE!

Ananas jest owocem, który posiada szereg wartości odżywczych niezbędnych do funkcjonowania naszego organizmu. Jest smaczny i można z niego przyrządzić wiele pysznych potraw. To owoc, który stanowi idealną pozycję w menu nie tylko osób szczególnie przywiązujących wagę do swojej diety z perspektywy odchudzania, ale także dla miłośników sportu i aktywnego trybu życia. Jedzenie ananasa to dbanie o zdrowie w przyjemny i pyszny sposób! Srawdźcie także poniższe linki do artykułów, Kuchni Fit You i modułów video o tematyce kuchenno/żywieniowej!

Artykuł przygotował dla Was:
Krzysztof Sztompka – Wasz Trener Fit You.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści, dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb oraz personalizacji wyświetlanych reklam w ramach zewnętrznych sieci remarketingowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.