DOBREGO DNIA WSZYSTKIM FIT ZIOMKOM!

W naszym blogowym kąciku o warzywach piszemy dzisiaj o brokułach! Brokuły, nazywane także zielonym kalafiorem, to jedne z najzdrowszych warzyw dostępnych na sklepowych półkach. Posiadają wyjątkowe właściwości i wartości odżywcze. Ze względu na swój delikatny smak wspaniale komponują się w wielu potrawach. Sprawdzamy, co konkretnie kryje się w tym niepozornym warzywie i udowadniamy, że każdy Fit Ziomek powinien po nie sięgać nawet kilka razy w tygodniu.

Jak to zawsze w naszych smacznych artykułach bywa, znajdziecie poniżej przepis oraz listę zakupów, które możecie pobrać i poszerzyć nimi swoją kolekcję przepisów Kuchni Fit You. Na końcu tego artykułu znajdziecie także linki do filmów video Kuchni Fit You, a także modułów video i artykułów o tematyce żywieniowej. Miłego czytania i oglądania! Lecimy z brokułem!

WITAMINOWY SKARBIEC

Mimo że brokuły znane są od kilku stuleci, ich spożycie w naszym kraju nadal jest niewielkie. A szkoda, ponieważ są to warzywa tak bogate w witaminy, sole mineralne oraz substancje czynne, że nie sposób je zastąpić żadnymi suplementami diety. Są świetnym źródłem witaminy C, witamin z grupy B i witaminy PP, witaminę A, witaminę K. Posiadają niezbędne dla zdrowia pierwiastki, takie jak magnez, żelazo, sód, potas, wapń, fosfor, cynk czy chlor. Zawierają też stosunkowo duże ilości przeciwutleniaczy, karotenoidów czy flawonoidów. Obfitują także w niezbędny w procesach trawienia błonnik pokarmowy. 

WPŁYW “ZIELONEGO AFRO” NA NASZ ORGANIZM

Brokuły zawierają mnóstwo dobroczynnych dla zdrowia substancji. Jedną z nich jest sulforafan, silny przeciwutleniacz. To jemu brokuły zawdzięczają swoje silne antynowotworowe właściwości. Sulforafan blokuje powstawanie nowotworowych mutacji DNA i ułatwia likwidację już powstających komórek rakowych. Jest on także odpowiedzialny za niszczenie Helicobacter pylori – bakterii mogącej przyczyniać się do powstawania wrzodów żołądka i dwunastnicy, zapalenia błony śluzowej żołądka, a nawet jego raka. 

Brokuły mają także zbawienny wpływ na wzrok, ponieważ zawierają karotenoidy (luteinę oraz zeaksantynę) oraz witaminy z grupy C i B. Regularne ich spożycie pozwala na utrzymanie wzroku w dobrej kondycji nawet w starszym wieku. Słowem – więcej brokułów na talerzu, to mniej lekarstw w domowej apteczce!

SPOSOBY PRZYGOTOWANIA

Brokuł wyjątkowym warzywem jest. Trzeba pamiętać, aby naszego zielonego ludka odpowiednio przygotowywać do spożycia. Gotowane w wodzie lub rozgotowane na parze nie zachowają odpowiedniej ilości dobroczynnego sulforafanu oraz innych wartości odżywczych. Dlatego najlepiej jeść zblanszowane, czyli zanurzone na kilkadziesiąt sekund (60-90 sek.) w gorącej wodzie, a następnie przełożone do zimnej. Pozwala to także zachować ich intensywny kolor i chrupkość. Jeśli jednak wolimy jeść warzywa mniej twarde, gotujmy je na parze przez maksymalnie 5 minut.

Koniecznie sprawdźcie Kuchnię Fit You oraz dostępne tam przepisy i filmy z brokułem w roli głównej! Dają czadu! Brokuły dodajemy do sałatek, makaronów, podajemy oddzielnie, mielimy z innym warzywami np. na wegetariańskie burgery. Wyobraźnia nie zna granic! Tutaj wrzucam Wam fajny przepis oraz listę zakupów na zupę krem z brokuła! Możecie pobrać je sobie i dodać do swojej kolekcji przepisów Kuchni Fit You klikając w zdjęcia poniżej. Smacznego!

ZUPA KREM Z BROKUŁA:

Lista zakupów: cały brokuł, dwie cebule, włoszcyzna (marchew, seler, pietruszka + natka pietruszki), czosnek, oliwa, kurkuma, zioła prowansalskie, sól i pieprz.

Przepis: do blendera wrzucamy umytego brokuła, pociętego na drobne kawałki, dwie cebulki pokrojone w kostkę, starte na tarce dwie marchewki, pietruszkę i pół selera. Dolewamy 2 szklanki wody i miksujemy. W trakcie miksowania dodajemy 2 łyżki oliwy oraz dorzucamy starty ząbek czosnku, pokrojoną drobno natkę pietruszki, zioła prowansalskie i kurkumę. Płyn wylewamy do garnuszka i dolewamy jeszcze jedną szklankę wody. Całość gotujemy 20 minut od momentu wrzenia, na niewielkim ogniu. Na koniec dodajemy sól i pieprz. Jeśli nie przesadziliśmy z wodą, powinniśmy uzyskać gęstą, kremową zupę.

KLIKNIJ W ZDJĘCIA!
POBIERZ PRZEPIS ORAZ LISTĘ ZAKUPÓW!

BROKUŁY SPRZYJAJĄ ODCHUDZANIU

Ponieważ brokuły zawierają ok. 350mg potasu w 100g, wpływają korzystnie na ciśnienie krwi. Dzięki temu pierwiastkowi naczynia krwionośne stają się bardziej drożne, ponadto pozwala on na usunięcie nadmiaru sodu z organizmu. Dlatego warzywo to jest szczególnie polecane dla osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze, które z kolei jest niebezpiecznym efektem otyłości. Brokuły charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym. Wynosi on tylko 15. Z tego względu powinny po niego sięgać szczególnie często osoby cierpiące na cukrzycę i insulino-oporność. Włączenie tego zielonego warzywa do ich diety, zapewni także spadek ryzyka zapadnięcia na choroby układu sercowo-naczyniowego.

Tę właściwość brokuły zawdzięczają również sulforafanowi, który pobudza wytwarzanie enzymu chroniącego naczynia krwionośne. Co więcej, regularne spożycie brokułów, a wraz z nimi substancji zwanej glukorafanina, może doprowadzić do spadku cholesterolu LDL aż o 6%.Warzywa te stanowią świetny posiłek dla osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy. Dzieje się tak, ponieważ są bardzo bogate w błonnik pokarmowy. 100g brokułów dostarcza tylko 35 kalorii. Tak naprawdę organizm spożytkuje więcej kalorii na trawienie warzywa niż dostarczymy go wraz z posiłkiem. Co więcej, błonnik wypełniając żołądek, daje oczywiście uczucie sytości i pomaga Fit Ziomkom nie podjadać.

BROKUŁY DLA TRENUJĄCYCH

Specjaliści żywienia zalecają, aby osoby aktywnie uprawiające sport spożywały regularnie brokuły. Warzywa te zawierają duże ilości witaminy C (aż 83mg/100g), która min. jest niezbędna do wytwarzania kolagenu. Jest to podstawowy budulec chrząstek stawowych. Tym samym brokuły świetnie wzmacniają stawy i ścięgna, sprawiają, że są one bardziej elastyczne.

Dodatkowo, brokuły zmniejszają poziom kortyzolu – hormonu stresu, który może powstawać w wyniku przetrenowania. Z kolei wysoka zawartość pierwiastków, takich, jak: magnez, żelazo, sód, potas, wapń, fosfor, cynk czy chlor stanowi dodatkowo wsparcie w procesach regeneracyjnych, regulowania gospodarki wodnej organizmu, czy wzmacniania biernego układu ruchu (kości).

PRZECIWSKAZANIA

Mimo potęgi posiadanych zalet i korzyści, nas zielony bohater może być nienajlepszym wyborem w kilku przypadkach. Po pierwsze: nie zaleca się spożywania zbyt dużej ilości brokułów (np. codziennie) każdemu. Po drugie: nawet niewielkiej ilości nie zaleca się stosować tym, którzy mają problem z przyswajaniem oraz odpowiednim poziomem jodu w organizmie. Zarówno w przypadku osób zdrowych, jak i tych z upośledzoną wchłanialnością jodu, brokuły będą źródłem goitrogenów – związków antyodżwyczych, które właśnie ograniczają tą wchłanialność. Zatem, jeśli jesteś zdrowym Fit Ziomkiem – jedz brokuły nie częściej niżeli 2-4 razy w tygodniu, a jeśli masz problem z przyswajaniem jodu, albo np. problem z tarczycą – skonsultuj ich spożywanie z dietetykiem. 

 PODSUMUJMY!

Brokuł wszędzie! Wszędzie brokuł! Brokuł z brokułem, na brokule! Prawie – czyli jak zawsze z rozsądkiem. Kochane Fit Ziomki, brokuł to niezwykłe warzywo o szczególnych właściwościach. Prawidłowo przygotowane zachowa swoje wartości odżywcze i smakowe. Dla własnego zdrowia dbajmy o częste, ale nie codzienne ich spożywanie. Z resztą, czy nie pięknie na talerzu wyglądają te małe, zielone drzewka czekające na schrupanie? Pamiętajcie także, że poniżej czekają na Was filmy z Kuchni Fit You, moduły video i artykuły tematyczne. Jest tam mnóstwo żywieniowych inspiracji! Smacznego!

Artykuł przygotował dla Was:
Krzysztof Sztompka – Wasz Trener Fit You.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści, dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb oraz personalizacji wyświetlanych reklam w ramach zewnętrznych sieci remarketingowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.