DOBREGO DNIA WSZYSTKIM FIT ZIOMKOM!

Wrzucam na owocowy warsztat banany, czyli będzie: zdrowo, smacznie i pożywnie! Nie od dziś wiadomo, że jedzenie warzyw i owoców jest bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Z pewnością godny uwagi jest banan, który jest zarówno smaczny, jak i zdrowy. Jakie wartości odżywcze ma banan? Dlaczego warto ów owoc spożywać? W jaki sposób wpływa na organizm? Dlaczego sportowcy powinni jeść banany?

Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszam wszystkich naszych Fit Ziomków. Jak na naszą, blogową tradycję przystało w artykule znajdziecie smaczny przepis oraz listę zakupów! Możecie je pobrać i dodać do swojej kolekcji przepisów Kuchni Fit You! Na samym dole, jak zawsze, czekają na Was także linki do przepisów video z Kuchni Fit You oraz artykułów i modułów video. Smacznego przeglądania!

BANANOWY ŚWIAT

Banany to owoce, których wartości i właściwości odżywcze poznano już bardzo dawno temu. Uważa się, że były one uprawiane nawet 7000-8000 lat temu w Malezji. Z biegiem lat trafiły do Indii. Ja nawet wyobrażam sobie, że kupcy płynęli nie na łodziach, a na takich wielkich bananach. Dopiero w późniejszym czasie znalazły się w Afryce, gdzie uprawiane są do dnia dzisiejszego i stamtąd najczęściej trafiają na nasz talerz.

Co ciekawe, nie czeka się, aż owoce dojrzeją – zrywane są zielone. W następnym kroku ładuje się je na specjalne statki, gdzie trafiają do Europy i nie są przejrzałe. Dzięki temu są smaczne, a dodatkowo charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. Wszyscy wiemy jak dziś wygląda banan, ale czy nasze Fit Ziomki wiedzą jak banan wyglądał kiedyś, gdy nie był “hodowany”, a rozwijał się w sposób bardzo naturalny, bez ingerencji I modyfikacji? Zostawiam Was z tą ciekawostką. 

KORZYŚCI ZDROWOTNE

Przede wszystkim banany zawierają wiele witamin, takich jak witamina A, C, E, K i te z grupy B. Dodatkowo mają błonnik, a także składniki mineralne, m.in. magnez, fosfor, wapń i potas, sód, żelazo, czy cynk. Banany to bardzo zdrowe owoce, dlatego też powinny znaleźć się właściwie w każdym menu. Owoce te mają również wiele innych korzyści dla naszego zdrowia. Bada się ich wpływ na obniżanie poziomu cholesterolu LDL, czy oczyszczanie ciała z toksyn. Pomagają w walce z anemią. Co ciekawe, banany oddziałują pozytywnie także na nasz wzrok – wszystko za sprawą cennych przeciwutleniaczy. Potrafią skutecznie zmagać się z chorobami wrzodowymi i z bólami miesiączkowymi. Wspierają także naszą ogólną odporność.

BANAN W KUCHNI

Można by tu pisać i pisać i pisać! Przede wszystkim dlatego, że banana można dodawać jako element nadający słodkości do niemalże wszystkiego: ciastek, ciast, owsianek, naleśników, omletów, shake-ów, smoothie. Pokrojonego można wrzucać jako bazę owocową do wielu potraw śniadaniowych, czy deserów. Stanowi również świetną dekorację dla wypieków. Oczywiście można także po prostu obrać banany i wszamać. Na pewno słyszeliście o pieczonym bananie. Świetny pomysł na deser, jeśli nie będzie zbyt długo w piekarniku. Poniżej oczywiście wrzucam przepis, który możecie pobrać i poszerzyć nim Waszą kolekcję przepisów Kuchni Fit You! Smacznego!

PIECZONE BANANY W CZEKOLADZIE:

Lista zakupów: banany, miód pszczeli, wiórki kokosowe, migdały w płatkach, orzechy nerkowca, kakao min. 80%

Przepis: Cztery banany obieramy ze skórki, leciutko wykrajamy wzdłuż rowki, by utworzyć takie bananowe łódeczki. Do rowka wrzucamy wiórki kokosowe, migdały w płatkach oraz drobno pogruchotane orzechy nerkowca. Zalewamy każdy rowek łyżką miodu pszczelego. Łódeczki wstawiamy na 5 minut do piekarnika rozgrzanego do 180*. W tym czasie do małego rondelka wlewamy pół szklanki wody, dodajemy łyżeczkę miodu pszczelego i dwie łyżki kakao. Gotujemy chwilkę i mieszamy, by po wyciągnięciu łódeczek mieć pyszną polewę. Smacznego Fit Ziomki!

KLIKNIJ W ZDJĘCIA!
POBIERZ PRZEPIS ORAZ LISTĘ ZAKUPÓW!

BANANY A ODCHUDZANIE

Przede wszystkim banan, jako owoc zawierający bardzo dużo potasu wspiera walkę i leczenie nadciśnienia tętniczego. Jest w tym równie skuteczny, co rozsławiony także dużą zawartością potasu pomidor. Banan niedojrzały, zielonkawy, ma już nieco niższy indeks glikemiczny (32 punkty), więc łagodniej będzie reagować nasze ciało na zawarte w nim cukry. Owoc ten charakteryzuje się także bardzo wysoką zawartością błonnika, czyli sycąc organizm wydawałby się dobrym rozwiązaniem dla osób chcących schudnąć. Skutecznie przecież minimalizują apetyt oraz świetnie zastępują nam potrzebę na słodycze. W konsekwencji “chapnięcia” jednego banana nie spożywamy niezdrowych i przetworzonych cukrów z innych spożywczych przekąsek, które w trakcie procesu odchudzania powinny być w sposób szczególny odstawione.

SPORTOWY BANAN

Banany to świetne rozwiązanie nie tylko smakowo I kulinarnie, ale także dla sportowców. Warto zacząć od tego, że są one źródłem energii. Mówi się, że te dojrzałe owoce zawierają dwa razy więcej kalorii niż inny, przeciętny owoc. W konsekwencji okazuje się, że tylko dwa banany są w stanie dodać nam mocy nawet na 3 godziny. 100 gram bananów dostarcza nam średnio 90 Kcal, 21 g węglowodanów, 1 g białka, 2 g błonnika, 22 miligramy fosforu i 285 miligramów wapnia. Połączone  np. z owsianką – dają czadu na śniadanie! Koniecznie sprawdźcie przepis video z naszej Kuchni Fit You – “Owsiankowy Mix”. Jest ekstra-przepyszny, ekstra-prosty i ekstra-ekstra! Owoce te zalecane są sportowcom również ze względu na to, że charakteryzują się wysoką zawartością potasu. Dzięki temu generowane są impulsy nerwowe, co prowadzi do tego, że poruszamy się z większą łatwością i zwinnością. Dodatkowo banany to świetne lekarstwo na nieprzyjemne skurcze. Banan to regeneracyjny strzał w dziesiątkę.

PRZECIWSKAZANIA

Jest także druga strona medalu. Jak zawsze. Banan dojrzały jest to owoc o bardzo wysokim indeksie glikemicznym (55 punktów). Oznacza to, że ów owoc nie powinien być stosowany w diecie cukrzyków. Musimy pamiętać, że banan to przede wszystkim źródło węglowodanów (około 20-23g), w tym cukrów prostych (średnio 10-12 gram). Ich nadmierne spożywanie w ciągu dnia będzie jednoznaczne z dostarczaniem do organizmu więcej i więcej cukru. Mimo, że źródło cukrów iście zdrowe I naturalne, to efekt dla ciała bliźniaczy. Zatem np. osoby odchudzające się, powinny ograniczyć bananowe szaleństwo do jednego dziennie. Korzyści oraz wątpliwości w użyciu większej ilości bananów w diecie redukcyjnej powinny być skonsultowane ze specjalistą dietetykiem.

PODSUMUJMY!

Banany to owoce, które powinny znaleźć się w diecie niemalże każdej osoby. Charakteryzują się dużą ilością składników odżywczych, są niezwykle smaczne, a dodatkowo są stosunkowo tanie. Z pewnością są one godne polecenia zarówno dla sportowców, jak amatorów aktywności ruchowych. Fit Ziomki powinny mieć bananową lodówkę I bananowy uśmiech! Jak zawsze, zapraszamy Was także do Kuchni Fit You, akrtykułów i modułów video o tematyce żywieniowej, do których linki znajdziecie poniżej.

Artykuł przygotował dla Was:
Krzysztof Sztompka – Wasz Trener Fit You.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści, dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb oraz personalizacji wyświetlanych reklam w ramach zewnętrznych sieci remarketingowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.