DOBREGO DNIA WSZYSTKIM FIT ZIOMKOM!

Kiedy w życiu Fit Ziomka zbliża się Sylwester, urlop lub urodzinowa impreza, bardzo często dostaję od moich Podopiecznych pytania: „A co z alkoholem?”, „Czy kieliszek wina zrujnuje moją dietę?”, „W trakcie urlopu chciałabym napić się drinka ze znajomymi. Jak to się ma do moich celów?”. Macie tak? A może jesteście osobami, które z regóły lubią spędzić weekend przy piwku lub butelce wina? I co wtedy z założeniami dietetycznymi i treningowymi?

Odpowiedź wydaje się być prosta: “Przecież wszystko jest dla ludzi, ale z umiarem.”. Sprawdzimy to razem. Na dole artykułu znajdziecie także linki do powiązanych z odżywianiem modułów video oraz artykułów, a dla smakoszy czekają tam filmy z Kuchni Fit You. Tymczasem zapraszam Was do artykułu, w którym rozwiejemy alkoholowe wątpliwości. 

ZDROWY, CZY NIEZDROWY?

Alkohol nie jest sprzymierzeńcem nie tylko zdrowej diety, ale również naszego zdrowia ogólnego i dobrego samopoczucia. Kiedyś mówiono, że jeden kieliszek wina jest w stanie unormować ciśnienie krwi, ale czy faktycznie tak jest? Niestety naukowcy nie znają konkretnej ilości, która będzie bezpieczna dla naszego organizmu, dodatkowo każdy organizm jest inny – wyjątkowy.
 
Jako Dietetyk Fit You przygotowujący dla Was bardzo osobiste i sprecyzowane jadłospisy, coś o tym wiem. Warto zwrócić uwagę na stanowisko Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem, która zaklasyfikowała alkohol jako substancję kancerogenną, czyli mówiąc wprost: alkohol zaliczany jest do substancji przyczyniających się do rozwoju nowotworów. Można tu wymienić m.in. ryzyko rozwoju raka piersi lub raka prostaty – zwłaszcza u osób z nadwagą i otyłością.
 
Oczywiście są także inne następstwa spożywania alkoholu, takie, jak: nadciśnienie i problemy z układem krwionośnym, stopniowe upośledzanie układu nerwowego, przemęczanie i uszkadzanie narządów (trzustka, wątroba), alergie, zaburzenia pracy układu oddechowego itd., itd. Oczywiście wyżej wymienione schorzenia dotyczą osób, które nie znają umiaru w spożywaniu alkoholu. Trzeba zawsze pamiętać o tym, że bez względu na rodzaj i ilość spożywanego trunku – alkohol to trucizna dla ciała, z którą potem organizm musi sobie radzić.
 

ALKOHOL A ODCHUDZANIE

Alkohol to także puste kalorie (a do tego ilościowo niemałe)! 1 gram etanolu to 7 kalorii. Bardzo, bardzo dużo. Czym są puste kalorie? W wielkim skrucie – to takie kalorie, które poza całą paletą niekorzystnych dla Waszego zdrowia efektów, nie wnoszą do diety nic. Przedsawię Wam poniżej kilka przykładów w oparciu o najczęściej spożywane przez nas trunki: 
 
KALORIE W AKLOHOLU:
* Kufel jasnego piwa (500ml) – 245kcal,
* Kufel ciemnego piwa (500ml) – 340kcal,
* Szklanka whisky (50ml) – 124kcal,
* Lampka czerwonego wina wytrawnego (120ml) – 82kcal,
* Kieliszek szampana (100ml) – 76kcal,
* Kieliszek wódki (25ml) – 55kcal.
 
A to tylko czyste alkohole bez dodatków. Pamiętajmy również o kaloryczności popularnych drinków, które tak chętnie spożywamy. Nie ma co się dziwić, ponieważ właśnie one upiększają nam, nie do końca smaczny alkohol, nutką słodkości, kwasku lub innych walorów smakowych. Drinki bardzo często, poza alkoholem, zawierają: cukier, syropy smakowe, napoje słodzone, itd. Poniżej raz jeszcze posłużę się dość modnymi przykładami – zerknijcie:
 
KALORIE W DRINKACH:
* Rum z colą – ok. 185kcal,
* Wódka z tonikiem – ok. 200kcal,
* Pina colada – ok. 350 kcal,
* Margarita – ok. 300kcal,
* Long Island – ok. 750kcal,
* Mojito – ok. 250kcal.
 
Dodatkowo, podane przeze mnie powyżej kaloryczności zawierają podstawowe, szlagierowe proporcje, a wystarczy, że barman do drinka doda 1 łyżeczkę cukru więcej, by poczęstować Fit Ziomka dodatkowymi 20kcal lub zwiększy na nasze życzenie jego moc za pomocą większej ilości np. wódki i mamy plus 50kcal. Tutaj także zaszczytne wysokie miejsce na podium zajmują gotowe drinki, możliwe do znalezienia w sklepowych lodówkach. Te rzędem ustawiane w puszkach, kolorowe produkty to bomby pustyc kalorii. Wszystkie opisywane wyżej pozycje, spożywane częściej niż raz w miesiącu, dla tak zwanego “smaka” nie tylko spowalniają proces odchudzania, jeśli jesteście aktywni, ale i dokładają sporo do tycia, jeśli nie jesteście. A przecież nie dodaliśmy wszechobenych, stojących na naszych imprezowych stołach przekąsek, chipsów, paluszków…
 

ALKOHOL A TRENING I AKTYWNOŚĆ

Podzieliłam ten akapit na kilka łatwiejszych w zapamiętaniu podtytułów. Opiszę Wam w kilku zdaniach, jak alkohol wpływa na Waszą aktywność w zależności od pory jego spożywania. Pamiętajcie, że poniższe wiadomości nie dotyczą tylko i wyłącznie Fit Ziomków płci męskiej, którzy chcą budować spektakulatne sylwetki. Dokładnie identyczne, opisane poniżej procesy, zachodzą w ciele kogoś, kto chce się odchudzać lub np. poprawiać kondycję. Czytamy!

PRZED TRENINGIEM:
Osłabia koncentrację, koordynację, kondycję, czucie mięśniowe, świadomość i przewodnictwo nerwowe oraz oczywiście – odwadnia organizm, a co za tym idzie wypłukuje z naszego ciała wszystkie niezbędne z perspektywy wzmożonej aktywności witaminy, minerały i … np. kreatynę.

W TRAKCIE TRENINGU:
Spożywanie alkoholu zmniejsza poziom testosteronu – hormonu wyjątkowo istotnego z perspektywy budowania tkanki mięśniowej. Mało tego. Ciało, które poświęca się metabolizowaniu etanolu, nie znajduje energi do syntezy glikogenu, a to właśnie glikogen niezbędny jest do budowania naszych mięśniach. W rezultacie wydajność mięśni jest obniżona w trakcie wysiłku. 

PO TRENINGU:
Spożywanie alkoholu podnosi poziom kortuzolu – hormony stresu. Trening i intensywna aktywność – jako elementy niszczące komórki, by te nadbudowały się zdrowe, nowe, lepsze – także jest stresorem. Zatem spożywanie alkoholu okołotreningowo (przed, w trakcie, po, w weekendy) potęguje stres, a co za tym idzie – zmiszczenie i brak regeneracji tkanki mięśniowej. Skoro już o regeneracji mowa. Alkohol upośledza procesy regeneracyjne – nie liczcie na wypoczęte ciała i odpowiedni postęp w celu, jaki założycie. Dodatkowo etanol spowalnia także i upośledza syntezę białek – zapomnijcie o miarodajnych przyrostach tkanki mięśniowej. Osoba nie pijąca alkoholu osiągnie słuszne rezultaty szybciej. 

PODSUMOWANIE!

W takim razie jak to z tym alkoholem jest? Można czy nie można? Zasada jest prosta i jest nią wcześniej wspomniany, “Fit Ziomkowy Umiar”. Jeden lub dwa kieliszki szampana lub wina nie wpłyną negatywnie na naszą dietę, ale 2 butelki to już ponad 1000 (pustych!) kalorii i paleta niekorzystnych procesów w naszym ciele, który poświęci najbliższe dwie doby na usunięcie trucizny z ciała. Przykre jest natomiast to, że nasze spaniałe organizmy zmetabolizują (do czasu) alhohol w naszym ciele, ale nie każdą komórkę, którą alkohol uszkodził da się odzyskać. Niektóre tracimy bezpowrotnie. Ten proces nazywa się po prostu – niszczenie. 
 
Wydaje mi się, że te wspomniane wyżej puste kalorie możemy spożytkować lepiej i nie mówię tutaj tylko o dobrze zbilansowanym posiłku, ale np. pozwoleniu sobie na grzeszki. Wolicie 2 kawałki naszej ulubionej pizzy lub kawałek ciasta z naszej ulubionej kawiarni, czy butelkę piwa? Czasem dobry deser lub jakiś sporadyczny fast food oscylują w okolicy 500kcal. Ja osobiście wolę takie 500kcal niżeli 500kcal z akloholu. Jedzenie to przecież jedna z największych życiowych, Fit Ziomkowych przyjemności! Pamiętajcie, że na dole czekaja na was filmy z Kuchni Fit You, a jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o zdrowym odżywianiu, możecie sprawdzić nasze artykuły oraz moduły video.
 
Artykuł przygotowała dla Was:
Marta Tomasik – Dietetyk, Partner Fit You.

rabaty na usługi partnera

Fit Ziomku! Jeśli jesteś naszym Podopiecznym i współpracujesz z Platformą FITYOUNOW.PL, masz pełen dostęp do obszernej bazy zniżek na usługi naszych Partnerów na terenie całej Polski. Sprawdź zniżki na usługi naszego Partnera – Dietetyk Marty Tomasik.

VIDEO PRZEPISY Z KUCHNI FIT YOU

POWIĄZANE MODUŁY EDUKACYJNE

POWIĄZANE ARTYKUŁY O DIECIE

ZJEDZONE? NO TO NA TRENING!

MASZ JAKIEŚ PYTANIA?

Pisz w komentarzu poniżej
lub pytaj nas na czacie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Informujemy, iż w celu realizacji usług dostępnych w naszym serwisie, optymalizacji jego treści, dostosowania serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb oraz personalizacji wyświetlanych reklam w ramach zewnętrznych sieci remarketingowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.